'A trónon ülni ezerszer nehezebb, mint megszerezni azt'
Menedzsment tippek és trükkök a Trónok Harca világából, 1. rész

Az új Trónok Harca trailer annyira epikusra sikeredett, hogy minket is elkapott újra a GoT láz. Úgy döntöttünk, az új évad megérkeztéig cikksorozatot szentelünk szeretett és kevésbé kedvelt karaktereinknek, melyben kivesézzük, vállalati emberként vagy vállalkozóként mit tanulhatunk a Trónok harca szereplőitől. (Aki nem látta még mind a hét évadot, annak vigyázat, spoilerek következhetnek!)

Forrás

1. Nem szégyen szembenézni a hibáiddal, függetlenül attól, hogy mekkora király vagy

Daenerys Stormborn nem arról híres, hogy csak úgy beismeri, ő bizony hibázott. Eltökélt, ambíciózus, önfejű, és amit a fejébe vesz, azt véghezviszi bármi áron. Döntéseit inkább érzelmi, mint racionális alapon hozza, a döntési folyamat pedig gyakran nem tart tovább néhány percnél. Egy ideig ez működik is - amíg viszi a lendület, Drogo vagy épp a sárkányok -, de Slaver's Bay rabszolgáinak "felszabadítása", és a master-ek visszatérése után Daenerys mégis elgondolkodik, vajon mit csinálhatott rosszul, és hogyan lehetne ezt valóban jól csinálni. A felismerés - vagy inkább beismerés után a Khaleesi tanácsadói, barátai segítségét kéri, ami miatt nem hogy veszít tekintélyéből, hanem megerősíti azt.

A vállalatoknál gyakran megfigyelhető, hogy az elkövetett hibákat egyszerűen nem akarják tudomásul venni vagy besöprik a szőnyeg alá - erre szokta egy barátunk mondani (nem ugyanezekkel a szavakkal): "Attól, hogy a 10 napos mosatlant letakarjuk egy konyharuhával, az bizony még büdös". Ahhoz, hogy tanulni tudjunk a hibáinkból, először el kell ismernünk, hogy elkövettük őket - a következő lépés pedig az, hogy segítséget kérünk, hogy ez később ne fordulhasson elő. A beismerés és segítségkérés pedig nem csupán a probléma megoldása és a hatékonyság növelése, hanem az ügyfelekkel és munkatársakkal kiépített (vagy kiépíthető) bizalmi kapcsolat szempontjából is kulcsfontosságú. 

2. Ha igazi vezető vagy, követni fognak (akkor is ha nem akarod)

Jon Snow nem született vezetőnek. Az észérvek helyett legtöbbször a szíve irányítja - ami vezető pozícióban, kiélezett helyzetekben inkább vezet problémákhoz, mint elsöprő sikerekhez. Mindezek ellenére azonban Jon az az ember, aki mögé az Éjjeli őrség és a Vadak is fel tudnak sorakozni, hiszen ez a nagy szív és tenni akarás teszi számukra hihetővé, s olyan vezetővé, akinek ha a döntéseivel nem is, de az értékeivel maximálisan azonosulni tudnak. A rossz vagy megosztó döntések ellenére Jon azért tud sikeres lenni (most tekintsünk el attól, hogy egyszer már khm... megölték), mert a bajtársai tudják, hogy mindig mögöttük (előttük) áll, és akár az életét is adná értük.

A magyar vállalati szférában jelenleg tapasztalható munkaerőhiány egyik oka is az, hogy a vezetők nem akarnak (vagy sok esetben nem tudnak) olyan leader-ek lenni, akiknek értékeivel, szemléletével a munkatársak azonosulni tudnának, s az akik által kitűzött célokat nem valami vállalati bullshit-ként, hanem közösen, együtt megugrandó feladatokként tudják értelmezni. Ezt több szempontból is - például a versenyképesség és a kollégák motivációja szempontjából - roppant szomorú látni, pedig tényleg semmi más, csak egy kis emberség, odafigyelés és nyitottság kellene hozzá. 

3. Jól válogasd meg, kiben bízol

Aki ismeri a sorozatot, azt tudja, hogy nem szűkölködik árulásokban, csavarokban, szó szerinti vagy képletes hátba szúrásokban sem. A szálak összekuszálásának és az emberek manipulálásának koronázatlan nagymestere Petyr Baelish, azaz Littlefinger, aki Cersei-től Ned Stark-ig mindenkit behúzott már a csőbe. Mézesmázosságával, köpönyegforgatásával a legelővigyázatosabbakat is megtéveszti, és ott és akkor szúrja őket hátba, amikor a legkevésbé számítanának rá.

Mondhatnánk, hogy a vállalati világtól teljesen távol áll ez a hozzáállás, de sajnos ez nem így van. Egy jó ötletért, 5 perc hírnévért vagy egy vaskos szerződésért  vannak, akik bármire képesek - akár barátságok, hosszan tartó üzleti kapcsolatok és írott vagy íratlan szabályok felrúgására is, ezért valóban érdemes jól megválogatni, kiben bízunk.

Ahogy a könyvben is elhangzik:

"Ned Stark: Lord Baelish, talán tévedtem, hogy bizalmatlan voltam.
Littlefinger: A bizalmatlansága volt a legokosabb tette, mióta leszállt a lováról, Lord Stark."

4. A jó PR mindennél fontosabb

A Lannisterek a róluk keringő vérfertőző "pletykák" ellenére is nagy tiszteletnek örvendenek a Hét Királyságban, hiszen „egy Lannister mindig megfizeti az adósságait”. Mi másért finanszírozná például a braavos-i bank a Lannisterek háborúzgatását?  Épp ezért. Sok szörnyűséget fel lehet róni ugyanis a Lannistereknek, de az tény, hogy következetesek, és az ígéreteiket megtartják.

A PR a vállaltok számára teljesen haszontalan következetes stratégia nélkül, amely során az üzenetek kellő gyakorisággal, hatékonyan és egymásnak nem ellentmondva érnek el a feladótól a címzettig - hiszen sikeres brand-et építeni csak következetes, konzisztens stratégiával és hihető üzenettel lehetséges. 

5. Légy mindig felkészült, így kevesebb meglepetés fog érni 

 A sorozat legelejétől folyamatosan azt halljuk a Stark-októl: "Közeleg a tél". Bár az első évadban még Winterfell-ben is kellemes az idő, a család tudatosan készül a télre - ami talán 100 év múlva köszönt be, talán pedig holnap. 

Egy sikeres hosszú távú stratégia felépítése és a folyamatos készenlét olyan versenyelőnyt és biztonságot tud biztosítani a vállalatok számára, mely kevés meglepetést és váratlan helyzetet rejt magában - így az energiák és erőforrások nem az ezekre való reagálásra, hanem esetleg a terv vagy stratégia időnkénti pontosítására, finomhangolására, és a valódi értékteremtésre használhatók. 


Kiről olvasnál még szívesen a sorozat többi részében? Kövess minket facebook-on, és küldj ötleteket!

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://geekfactory.blog.hu/api/trackback/id/tr1714669969

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Geek Factory

A Geek Factory egy olyan közösség létrehozását célozza meg, akinek a folyamatos fejlődés és az élethosszig tartó tanulás nem csak buzzword, hanem az életük része. A bejegyzéseket oktatók, kutatók és vállalati trénerek tapasztalatai, rémtörténetei alapján állítjuk össze, tárgyalva a mai magyar vállalati kultúra kihívásait, hiányosságait, és a folyamat alapú szemléletmód és fejlesztés alapvető kritériumait.

Friss topikok